Hva menes med risiko?
Med risiko menes sannsynligheten for og konsekvensen av at en uønsket hendelse skal skje. Risiko defineres ofte som en funksjon av sannsynlighet og konsekvens:
Sannsynlighet * Konsekvens = Risiko
Risikovurdering av arbeidsmiljø
Arbeidsgiver skal sikre at arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet er ivaretatt på arbeidsplassen ved å utføre systematisk HMS-arbeid. Et av kravene til systematisk HMS-arbeid er å kartlegge alle forhold som kan forårsake skade eller sykdom på arbeidsplassen.
Man stiller seg som oftest noen primære spørsmål under kartleggingen:
- Hva er farekilden?
- Hva kan gå galt (sannsynlighet og konsekvens)?
- Hva kan gjøres for å redusere sannsynlighet for at det skjer?
- Hva kan gjøres for å redusere konsekvensen dersom dette skulle skje?
Resultater fra kartlegging skal benyttes til å vurdere risikoforholdene i bedriften. Avdekkes det risikoforhold skal det iverksettes tiltak for å redusere risiko til et akseptabelt nivå. Risikovurdering og oppfølging av tiltak skal utføres i samarbeid med arbeidstakere og deres representanter.
Risikovurdering skal dokumenteres skriftlig og oppdateres regelmessig og ved endringer som kan påvirke HMS-miljøet i bedriften.
Aktuelle linker:
- Arbeidsmiljøloven
- Internkontrollforskriften
- Forskrift om utførelse av arbeid
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning: Kap 7. Risikovurdering
- Arbeidstilsynets faktasider: Risikovurdering